شناسایی عوامل خطر ارتباط وزن کم زمان تولد با ابتلا به دیابت

 5 ژانویه 2015- وزن کم زمان تولد نوزاد با افزایش  خطر ابتلا به دیابت نوع  2 در بزرگسالی  ارتباط دارد. مطالعه ی اخیر که بروی بیش از 3000  زن انجام شد این پیش بینی را تأیید کرد.

همچنین دراین تحقیق نشانگرهای  زیستی حد واسط  که به نظر می رسد بهترین عوامل پیش بینی  کننده ی ابتلا به دیابت هستند، شناسایی گردید. این پژوهش می تواند به پزشکان  برای ارزیابی بهتر خطر ابتلا به بیماری دیابت کمک کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است افرادی با وزن تولد 6 پوند و کمتر درمعرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 در بزرگسالی هستند. این تحقیق جدید نه تنها وجود این خطر را در جمعیتی بیش از3000 زن تایید نمود بلکه ارزش نسبی نشانگرهای زیستی را برای پیش بینی این خطر مشخص نمود. این نشانگرها ابزار بالقوه جدیدی برای کمک به پزشکان برای درک  خطر ابتلا به دیابت درمیان زنان با وزن  کم درهنگام تولد هستند.

این یافته ها همچنین می تواند به  راهنمایی محققان برای پی بردن به فرآیندهای فیزیولوژیکی که به دلیل  وزن  کم زمان تولد دچار اختلال شده و نهایتاً منجر به بروز  دیابت نوع  2 می شوند،  کمک کند.

دکتر Simin Liuاستاد اپیدمیولوژی و پزشکی  در دانشگاه براون  و نویسنده ی ارشد این مقاله  می گوید: ما تلاش می کنیم که بتوانیم نسبت خطر ابتلا به دیابت به دلیل کمی وزن زمان تولد را با این  واسطه های بیوشیمیایی توضیح دهیم تا اهمیت  نسبی هر مسیر فیزیولوژیکی مشخص شود.

 نتایج این پژوهش  در مجله ی Diabetologiaمنتشر شد. دکتر  Liuبا تمرکز بر 1259 زن  مبتلا به دیابت و1790 زن غیر دیابتی  نشان داد که کاهش وزن تولد  به کمتر از 6 پوند  نسبت به زنانی که وزن زمان  تولد آنها  بین 8 تا 10 پوند  بوده است با  افزایش خطر ابتلا به دیابت تا 2.15برابر همراه است.

محاسبه ی این میزان خطر پس از درنظر گرفتن  سایر  متغیرهای تأثیر گذار مانند کشیدن سیگار، نوشیدن   الکل، ورزش، نمایه ی توده ی بدنی، نژاد، قومیت و سابقه ی خانوادگی  دیابت انجام شد.

میزان خطر ابتلا به دیابت برای زنان با وزن کمتر از 6 پوند  درمقایسه با  زنانی  که وزن زمان تولدشان  بین 6 تا 8 پوند است، 1.77برابرمی باشد.

 دراین تحقیق همچنین به ارزش نسبی پیش بینی بیومارکرهای قابل اندازه گیری مختلف بر اساس  درصد  توجه شد. درمیان این نشانگرهای زیستی، مقاومت به انسولین  بیشترین  سهم را(47 درصد) دارد  که جای تعجب نیست زیرا  مقاومت  به انسولین هسته ی اصلی ابتلا به دیابت است. مقادیر بالای  E-selectin(مارکری که به مشکلات لایه ی داخلی عروق خونی مرتبط است) دراین خطر 24 درصد  سهم دارد. کاهش مقدار گلبولین باند شده به هورمون جنسیبه میزان 24 درصد و فشارخون سیستولیک  بالا 8 درصد دراین تجربه وتحلیل آماری سهم  دارند.

در هر یک  از این محاسبات تأثیر عوامل مخدوش کننده کنترل  گردید. مجموع درصدها مساوی صد نیست زیرا برخی  از این مسیرهای فاکتورهای خطر با هم  تداخل دارند.

لیو وهمکارانش امیدوارند این یافته ها به پزشکان  برای درک  عوامل خطر نسبی  مرتبط  با وزن کم  تولد در زنان  کمک کند. این داده های آینده نگر شواهد  قابل سنجشی ارائه  داده است که ارتباط وزن کم  تولد را با  خطر ابتلا به  دیابت نوع  2 توضیح می دهد.

دانشمندان نتیجه گیری  نمودند  که این شواهد  به طبقه بندی  عوامل خطر درجمعیتی که  درمعرض خطر بیشتر ابتلا  به دیابت نوع 2 دربزرگسالی  هستند، کمک کرده است.

منابع:

 Diabetologia, December 2014 DOI: 10.1007/s00125-014-3479-2

www.sciencedaily.com/releases/2015/01/150105112418.htm>.